Visie

De visie van Johanneshout is niet in cliche-oneliners te vatten…

Veel heeft te maken met de mens, de massa en wat er verloren gaat. Met de wegwerpmaatschappij gaan niet alleen veel producten verloren, maar ook oude technieken en waarden. Deze hebben vaak een andere gedaante aangenomen. ‘Duurzaamheid’ is een moderne verzamelnaam voor ‘zuinigheid’ en ‘degelijkheid’. Termen die lang als truttig en taboe werden beschouwd, maar wel een diepere inhoud bevatten. Johanneshout wil vooral een eerlijk product afleveren. Eerlijk in nut; Eerlijk in materiaal; Eerlijk in waardering! Johanneshout doet een poging om door te bouwen op bestaande karakters en probeert daarbij ‘eigenheid’ (terug) te geven!

Johanneshout heeft veel affiniteit met bestaande stijlen. Met een voorliefde voor De Stijl, Bauhaus, Bossche school maar zeker ook voor innovatie, bouwt Johanneshout aan een puur product. De kaders en de weg hieromtrent geeft u voor het grootste gedeelte zelf aan.
Creatie, van denken naar vormen naar doen, is een dynamisch proces. Om in de totale creatie te excelleren is begrip van de volledigheid evident. Daarom biedt Johanneshout dienstbaarheid aan de gehele routing. Met als gevolg ‘verwondering rondom het maken’.

De naam ‘Johanneshout’ is herleidt van de oude naam ‘Johannes’. In de loop der eeuwen gezien als voorspreker, begenadigde en naamgever aan vele voorbeeldfiguren uit de geschiedenis. Tevens is het de naam van de eerste (van vijf generaties) Johannes die met het hout-ambacht zich creatief uitte in de Meierij en daarbuiten. ‘In ons verleden, ligt ons heden!’

De Timmereij